Personvernerklæring for Food Manager AS
Sist oppdatert: 11.11.2024
Food Manager AS er en programvaretjeneste bestående av mobil- og webapplikasjoner eid, driftet og utviklet av Food Manager AS (org.nr. 932 049 643), et norsk selskap. Vi tar ditt personvern på alvor. (heretter omtalt som “Tjenesten”). Vi vil sørge for å holde dine personlige data private og sikre. Vi vil sikre at dine personvernrettigheter ivaretas.
Denne personvernerklæringen beskriver hvordan Food Manager AS håndterer informasjon som vår tjeneste samler inn eller mottar fra deg gjennom bruk av våre tjenester bestående av web- og mobilapplikasjoner.
Behandlingen skjer i samsvar med gjeldende lovgivning, inkludert Europaparlamentets- og Rådets forordning (EU) 2016/679 av 27. april 2016 om beskyttelse av fysiske personer med hensyn til behandling av personopplysninger (GDPR).
Det er viktig at du leser denne personvernerklæringen og forstår hvordan vi samler inn, lagrer og på andre måter behandler dine personlige opplysninger som beskrevet i denne personvernerklæringen. Du rådes til å gjennomgå denne personvernerklæringen med jevne mellomrom for eventuelle endringer.
KONTAKTOPPLYSNINGER PÅ DEN DATAANSVARLIGE
Food Manager AS er behandlingsansvarlig for personopplysningene som samles inn. Dersom du har spørsmål eller kommentarer til denne personvernerklæringen, eller ønsker å utøve dine rettigheter, kan du kontakte oss:
Food Manager AS
E-post: post@food-manager.no
HVILKE PERSONOPPLYSNINGER SAMLER VI INN, TIL HVILKET FORMÅL, OG BEHANDLINGSGRUNNLAG
1. Kontoinformasjon ved registrering
For å kunne opprette en brukerkonto i Tjenesten krever vi et minimum av personopplysninger som kan identifisere deg. Dette inkluderer navn, e-postadresse og passord. Behandlingen av denne informasjonen er nødvendig for å kunne inngå og oppfylle en avtale med deg, i henhold til GDPR artikkel 6(1)(b).
2. Husholdningsinformasjon og preferanser
Når du bruker Tjenesten, har du mulighet til å oppgi informasjon om husholdningens størrelse og sammensetning, samt dine matpreferanser og eventuelle allergier. Denne informasjonen benyttes for å tilpasse tjenesteopplevelsen, slik at vi kan gi deg anbefalinger og forslag som er relevante for dine spesifikke behov. Behandlingsgrunnlaget for denne behandlingen er ditt samtykke, i henhold til GDPR artikkel 6(1)(a).
3. Bruksmønstre og kjøpshistorikk
I forbindelse med din bruk av Tjenesten kan vi samle inn data om dine kjøpsmønstre og lagerstatus for matvarer. Informasjonen benyttes til å optimalisere funksjonaliteten i Tjenesten og gi deg skreddersydde anbefalinger som kan være nyttige i din daglige bruk. Behandlingen av denne informasjonen baserer seg på vår berettigede interesse i å forbedre og tilpasse Tjenesten, jf. GDPR artikkel 6(1)(f).
4. Enhetsinformasjon
Ved tilgang til og bruk av Tjenesten innhenter vi informasjon om enheten din, inkludert enhetstype og operativsystem. Denne informasjonen benyttes for å sikre stabil drift av Tjenesten og for å kunne tilby teknisk kundestøtte ved behov. Behandlingen av denne informasjonen er basert på vår berettigede interesse i å opprettholde Tjenestens funksjonalitet, i henhold til GDPR artikkel 6(1)(f).
DELING AV PERSONOPPLYSNINGER
Food Manager AS deler ikke dine personopplysninger med tredjeparter med mindre dette er lovpålagt, eller dersom det er nødvendig for å tilby Tjenesten. Eventuelle tredjeparter behandler opplysninger utelukkende på våre vegne og etter våre instruksjoner, i samsvar med inngåtte databehandleravtaler.
I forbindelse med forbedring og utvikling av våre tjenester kan vi utarbeide aggregert og anonymisert statistikk som ikke kan spores tilbake til deg som enkeltperson.
Informasjon kan overlates til våre eksterne partnere som behandler informasjonen på våre vegne. Vi bruker eksterne samarbeidspartnere til blant annet hosting, teknisk drift og forbedringer av Food Managers app. Disse selskapene er databehandlere og underbehandlere og underlagt våre instruksjoner og behandler kun informasjonen på våre vegne. Databehandlere og underdatabehandlere kan ikke bruke opplysningene til andre formål enn oppfyllelse av avtalen med oss, og er underlagt taushetsplikt om disse. Databehandleravtaler er inngått med alle som oppfyller kravene i GDPR artikkel 28.
Vi kan, både vederlagsfritt og mot betaling, gjøre aggregert eller på annen måte anonymisert informasjon om kjøp og forbruksmønstre, etc. tilgjengelig for bedrifter og organisasjoner for bruk til å analysere spesifikke markeder og trender, måle effektiviteten av markedsføring og kampanjer, samt optimalisere salgsstrategier, etc. Informasjonen vil ikke identifisere deg og vil ikke kunne tilskrives deg eller din husstand. Vi har en legitim interesse i å utføre denne anonymiseringen med det formål å drive virksomheten vår. Det juridiske grunnlaget for anonymiseringen er artikkel 6 nr 1, bokstav f i GDPR. Vi har veid våre legitime interesser i å utarbeide anonymisert statistikk og analyser av forbruksmønstre og dine interesser for å sikre at dine interesser eller grunnleggende rettigheter eller friheter ikke overstiger våre interesser.
DINE RETTIGHETER
Innsamlet informasjon brukes for å tilby deg innsikt og forståelse, og det meste av innsamlet informasjon lagret er tilgjengelig for deg på våre tjenester. Skulle du ønske ytterligere innsyn, eller ønsker dataene eksportert kan du ta kontakt via post@food-manager.no.
Retting, sletting og begrenset behandling
-
Du kan slette din konto hos Food Manager AS i vår mobilapplikasjon. Food Manager AS vil da slette eller anonymisere din data når det ikke lenger foreligger avtalemessige eller rettslige forpliktelser som hindrer det.
-
Finner du feil eller mangler i dine personlig data som er feil eller ufullstendig i din konto hos Food Manager AS har du krav på å få dette korrigert.
-
Hvis du ønsker midlertidig stans i vår behandling av dine data må du koble fra dine datakilder og trekke dine samtykker omkring deling av data.
-
Kontakt post@food-manager.no ved behov for assistanse omkring retting, sletting og begrenset behandling.
SIKKERHET
Vi har iverksatt hensiktsmessige sikkerhetstiltak for å beskytte dine personopplysninger mot uautorisert tilgang, endring eller sletting. Tilgang til personopplysninger er begrenset til autorisert personell og databehandlere.
OPPBEVARING OG SLETTING
Personopplysninger oppbevares kun så lenge det er nødvendig for formålet de er innsamlet for, eller så lenge vi er lovpålagt å lagre dem. Når opplysningene ikke lenger er nødvendige, vil de bli slettet eller anonymisert.
ENDRINGER I PERSONVERNERKLÆRINGEN
Food Manager AS forbeholder seg retten til å oppdatere denne personvernerklæringen for å reflektere endringer i Tjenesten eller gjeldende lovverk. Ved vesentlige endringer vil vi varsle deg direkte via Tjenesten.